Τρίτη, 16 Δεκεμβρίου 2014

Μετεξεταστέοι στη διαχείριση κρίσεων: ο Χατζιδάκις, ο Θεοδωράκης κι ο Τσιτσάνης δεν θα ήταν ποτέ καθηγητές στο ΤΕΙ Ηπείρου




Δεν είναι του χαρακτήρα μου να σιωπώ. Σε όλη μου τη ζωή διεκδικώ το δικαίωμα να είμαι αυτεξούσιος πολίτης, με την αρχαιοελληνική έννοια του όρου, κι όχι υπήκοος. Είμαι δυστυχώς από τους ελάχιστους καθηγητές του ΤΕΙ Ηπείρου που δεν υπέγραψε το κείμενο συμπαράστασης στη διοίκηση και κρίνω ότι ήρθε η ώρα να ακουστεί και η άλλη άποψη. Ειρήσθω εν παρόδω: ποιανού απόφαση ήταν το κείμενο το οποίο κυκλοφόρησε στο όνομα του συλλόγου μόνιμων καθηγητών όταν ούτε Γ.Σ. έγινε ούτε συνεδρίαση του Δ.Σ. του συλλόγου; Ενός συλλόγου άλλωστε που η μόνη του δραστηριότητα είναι να εκλέγει κάθε τόσο νέο Δ.Σ.;

Η διοίκηση του ΤΕΙ Ηπείρου στο σύνολό της, ανεξαρτήτως των προθέσεών της- ο δρόμος για την κόλαση είναι άλλωστε στρωμένος με καλές προθέσεις- αν έδινε εξετάσεις στο μάθημα «διαχείριση κρίσεων» σε οποιοδήποτε τμήμα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, θα έγραφε κάτω από τη βάση. Όταν γράφεις τρία με άριστα το δέκα και για να δικαιολογηθείς στη μάνα σου (στην κοινή γνώμη) φωνασκείς και λες ότι με αδίκησε ο καθηγητής (βλ. θεωρία υποκινητών), αντί να κάτσεις να διαβάσεις (να διορθώσεις τις λάθος αποφάσεις σου), τότε κάτι δεν πάει καλά. Ας εξετάσουμε όμως νηφάλια τα γεγονότα. Τρία είναι τα αιτήματα των φοιτητών του ΤΛΠΜ που έχουν κάνει κατάληψη στο διοικητήριο του ΤΕΙ Ηπείρου και των καθηγητών τους που αρνήθηκαν να υπογράψουν τις συμβάσεις πρόσληψής τους.

1) Η παραίτηση του διευθυντή κυρίου Τσίνα

Το ΤΛΠΜ έχει μικρό αριθμό μονίμων καθηγητών και ταυτόχρονα κανένας από αυτούς δεν κατέχει βαθμίδα τακτικού καθηγητή. Για το λόγο αυτό σύμφωνα με το νόμο δεν μπορεί να αυτοδιοικηθεί και ο εκάστοτε διευθυντής διορίζεται από τη διοίκηση. Μέχρι εδώ όλα καλά, ηθικά και νόμιμα. Στη συνέχεια γίνεται το μοιραίο λάθος. Η διοίκηση διορίζει τον αντιπρόεδρο του ΤΕΙ κύριο Τσίνα ως διευθυντή της σχολής καλλιτεχνικών σπουδών. Νόμιμο μεν μη ηθικό δε και κατάφορα αντιακαδημαϊκό. Όταν σε μια Γ.Σ. του ιδρύματος είναι προς συζήτηση για τη λήψη απόφασης ένα θέμα που αφορά το ΤΛΠΜ ο διευθυντής της σχολή κύριος Τσίνας, ο οποίος είναι ταυτόχρονα και αναπληρωτής πρόεδρος του ιδρύματος, δεν έχει δικαίωμα ψήφου λόγω ασυμβίβαστου, το ίδιο πρόσωπο κατέχει ταυτόχρονα δυο θέσεις, και άρα το τμήμα μένει ακέφαλο χωρίς κανένας να εκπροσωπεί τα εκπαιδευτικά και επιστημονικά του προβλήματα. Έτσι ο μεν κύριος Τσίνας νομίμως διορίστηκε στη θέση του διευθυντή λόγω του κενού στο νόμο, ο νομοθέτης δεν προέβλεψε ότι η θέση αυτή πρέπει να πληρείται από καθηγητή εκτός του προέδρου και των αντιπροέδρων, κακώς δε διότι αποστερεί από το τμήμα την εκπροσώπησή του στα συλλογικά όργανα. Στην ουσία εδώ έχουμε διπλό λάθος. Μια διοίκηση ανασφαλή που δεν δείχνει εμπιστοσύνη στους καθηγητές του ιδρύματος και εξ αυτού οδηγείται σε κατάχρηση εξουσίας, σε υπερσυγκέντρωση των εξουσιών στα χέρια της και στη ακύρωση της εκπροσώπησης του ΤΛΠΜ στα όργανα διοίκησης, δηλαδή σε δημοκρατικό έλλειμμα. Είναι περιττό να πω ότι το επιχείρημα ότι ο κύριος Τσίνας διορίστηκε ως διευθυντής για να εξομαλύνει την κατάσταση στο τμήμα, γιατί υπήρχαν έριδες στο εσωτερικό του μεταξύ των μόνιμων καθηγητών, είναι έωλο διότι αυτό συμβαίνει σε όλα τα τμήματα του ΤΕΙ και κανένας εξ αυτού δεν διανοήθηκε να καταργήσει τους διευθυντές των σχολών και να οδηγηθούμε έτσι σε μια δικτατορική διοίκηση. Το ένα λοιπόν και μοναδικό λάθος των φοιτητών και των καθηγητών είναι το αίτημά τους να αντικατασταθεί ο κύριος Τσίνας από τη θέση του διευθυντή επειδή είναι κτηνίατρος στη ειδικότητα. Ο διευθυντής είτε ήταν οικονομολόγος, μηχανικός, γιατρός, φυσικός, πολιτικός επιστήμονας κλπ θα ήταν εξίσου κατάλληλος ή ακατάλληλος με ένα κτηνίατρο. Αλλού όπως εξήγησα είναι το πρόβλημα.

2) Το μισθολογικό καθεστώς των εκτάκτων

Οι έκτακτοι υπέβαλλαν τα χαρτιά τους σε μια προκήρυξη που προέβλεπε μηνιαία αντιμισθία, κρίθηκαν θετικά, και μετά κλήθηκαν να υπογράψουν συμβάσεις με ωρομισθία. Τις πταιει; Ας κάνουμε λοιπόν την υπόθεση εργασίας ότι για τη μισθολογική και κατ’ επέκταση την επαγγελματική υποβάθμιση των εκτάκτων ευθύνεται ο κακός μας ο μνημονιακός καιρός που οδηγεί το ίδρυμα σε οικονομική στενότητα. Ανεξάρτητα από το τι θα πράξουν στο νομικό επίπεδο οι έκτακτοι, για την μετατροπή των συμβάσεών τους, έκαναν μια κίνηση συμβιβασμού αποδεχόμενοι να εργαστούν με ωριαία αντιμισθία, υπέβαλλαν ξανά τα χαρτιά τους, κρίθηκαν θετικά και στη συνέχεια αποκλείστηκαν από τη διοίκηση με το επιχείρημα της αντιεκπαιδευτικής συμπεριφοράς. Η διοίκηση αντί για σωφροσύνη επέδειξε πυγμή. Τι σημαίνει αντιεκπαιδευτική συμπεριφορά; Τα πάντα και τίποτα. Βολική γενικόλογη έκφραση, για να στιγματίσουμε και να ποινικοποιήσουμε κάθε τι που δεν συμφωνεί με ότι εμείς ορίζουμε υποκειμενικά ως ορθό. Προσέξτε γιατί κάνετε το λάθος που κάνουν διαχρονικά όλες οι εξουσίες που δεν επιδιώκουν τη συναίνεση αλλά την επιβολή της δύναμης.

3) Ο κλάδος των μουσικών

Ο Χατζιδάκις, ο Θεοδωράκης και ο Τσιτσάνης δεν θα προσλαμβάνονταν ποτέ στο ΤΕΙ Ηπείρου ως καθηγητές γιατί δεν έχουν διδακτορικό!!! Ο Μόραλης και ο Τσαρούχης δεν θα δίδασκαν ποτέ στη Σχολή Καλών Τεχνών με το ίδιο επιχείρημα. Για το λόγο αυτό ο νομοθέτης προέβλεψε με το νόμο του 2013, άρθρο 34, παρ. 15 ότι «η προϋπόθεση κατοχής διδακτορικού διπλώματος για την κατάληψη θέσης καθηγητή δεν ισχύει προκειμένου περί γνωστικού αντικειμένου εξαιρετικής και αδιαμφισβήτητης ιδιαιτερότητας». Ο παραπάνω νόμος θα μπορούσε να επικαιροποιηθεί από το ίδρυμα με την προσθήκη «η κατοχή πτυχίου δεν ισχύει για λαϊκούς μουσικούς». Αυτό ζητούσαν οι λαϊκοί μουσικοί του ΤΛΠΜ. Να ενταχθούν σε καθηγητικές βαθμίδες ως καθηγητές ειδικών προσόντων όπως συμβαίνει στη Σχολή Καλών Τεχνών, στο Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, στο Ιόνιο Πανεπιστήμιο, κλπ. Εκτός κι αν οι διοικούντες το ΤΕΙ Ηπείρου αντιλαμβάνονται την ανωτατοποίηση των ΤΕΙ ως μετατροπή τους σε ωδεία. Αλλά και σ’ αυτό το ζήτημα, όπως και στο προηγούμενο, οι μουσικοί του ΤΛΠΜ δεν είναι αδιάλλακτοι. Πρότειναν να συσταθεί μια επιτροπή ειδικών που να συζητήσει με το Υπουργείο τη διευθέτηση του θέματος.

Η λύση του αδιεξόδου

Με βάση τα παραπάνω φαίνεται καθαρά ότι οι φοιτητές και οι καθηγητές του ΤΛΠΜ έδειξαν πνεύμα συνεργασίας και η διοίκηση αδιαλλαξία. Από τα τρία αιτήματα έμεινε το εξής ένα, το θέμα του διευθυντή. Πράξτε το αυτονόητο. Δείξτε μεγαλοψυχία, αίσθηση του κοινού συμφέροντος, παραμερίστε τους εγωισμούς και την επίδειξη δύναμης και ισχύος, μην παρασύρεστε από την ύβρη του αυταρχισμού, μη χρησιμοποιείτε μεθόδους που δεν συνάδουν με το αγαθό της παιδείας, μην οδηγείτε το ΤΛΠΜ σε απαξίωση. Μια κίνηση καλής θέλησης αρκεί για να λήξει η κατάληψη κα να επανέρθει η ομαλότητα χωρίς νικητές και ηττημένους. Ο συμβιβασμός δεν είναι η ήττα του ισχυρού αλλά η επίδειξη της σωφροσύνης του, ο τρόπος που οι κοινωνίες λύνουν τα αδιέξοδα. Η κατάληψη θα λήξει αύριο το πρωί αν διοριστεί νέος διευθυντής στη σχολή καλλιτεχνικών σπουδών και αυτός η πρώτη πράξη που θα κάνει είναι να διορίσει ως αναπληρωτή του καθηγητή από το ΤΛΠΜ.

ΥΓ 1: Σπεύδω να διευκρινίσω, γιατί υπάρχουν διάφοροι καλοθελητές, ότι προσωπικά δεν ενδιαφέρομαι να αποκτήσω καμία θέση εξουσίας στο ΤΕΙ Ηπείρου τώρα ή στο μέλλον και ειδικότερα τη θέση του διευθυντή στη σχολή καλλιτεχνικών σπουδών. Οι παραπάνω απόψεις μου είναι παντός καιρού, θέσεις αρχής.

ΥΓ 2: Ελπίζω η διοίκηση να μην οδηγηθεί, όπως ακούγεται, στον ολισθηρό δρόμο της αστυνομικής επέμβασης, γεγονός που θα είχε απρόβλεπτες συνέπειες και θα αποτελούσε όνειδος για το ίδρυμα.

ΥΓ 3: Ελπίζω επίσης ότι οι καθηγητές και οι διοικητικοί υπάλληλοι να μην εισβάλλουν στο διοικητήριο λειτουργώντας ως δούρειος ίππος δήθεν αγανακτισμένων και να διατηρήσουν την προσωπική τους αξιοπρέπεια. Ο κοινωνικός αυτοματισμός- η μια κοινωνική ομάδα ενάντια στην άλλη- είναι τακτικές που μετέρχονται αυταρχικές εξουσίες.

ΥΓ 4: Αλήθεια δεν υπάρχει έστω ένας σώφρων άνθρωπος στο σύνολο των διοικούντων, με στοιχειώδη πολιτική σκέψη που να μπορεί να αντιληφθεί ότι επέρχεται πολιτική αλλαγή; Γεγονός που σημαίνει ότι ένας εχέφρων νέος υπουργός παιδείας θα μπορούσε με μια απλή τροποποίηση να αποκαταστήσει την δημοκρατική τάξη, να καταστήσει δηλαδή ασυμβίβαστο την κατάληψη από το ίδιο πρόσωπο της θέσης του αντιπροέδρου και του διευθυντή της σχολής;

ΥΓ 5: Δεν υπάρχουν υποκινητές , σκοτεινές δυνάμεις που κινούν τα νήματα στο παρασκήνιο. Ο άνθρωπος είναι «το δεινότερο των όντων». Ας ψάξει λοιπόν η διοίκηση στον κόρφο της για την υποκίνηση του αδιεξόδου.

Ναξάκης Χάρης

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου